W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych wiele przedsiębiorstw staje przed wyzwaniem restrukturyzacji. Tradycyjnie, proces ten wymagał zgody większości wierzycieli, co często stanowiło barierę dla firm pragnących odzyskać stabilność finansową. Jednak wprowadzenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023, znanej jako dyrektywa „drugiej szansy”, otwiera nowe możliwości restrukturyzacji nawet w przypadku sprzeciwu części wierzycieli.
Czym jest dyrektywa „drugiej szansy”?
Dyrektywa 2019/1023 z 20 czerwca 2019 r. ma na celu harmonizację procedur restrukturyzacyjnych w państwach członkowskich UE. Jej głównym celem jest umożliwienie przedsiębiorcom w trudnej sytuacji finansowej przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji na wczesnym etapie problemów, co pozwala uniknąć upadłości i zachować miejsca pracy. Dyrektywa wprowadza mechanizmy, które umożliwiają zatwierdzenie planu restrukturyzacyjnego nawet przy sprzeciwie części wierzycieli, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów.
Mechanizm „cram-down” – zatwierdzenie planu mimo sprzeciwu wierzycieli
Jednym z kluczowych elementów dyrektywy jest mechanizm tzw. „cram-down”, który pozwala sądowi na zatwierdzenie planu restrukturyzacyjnego mimo sprzeciwu jednej lub kilku klas wierzycieli. Aby zastosować ten mechanizm, muszą zostać spełnione następujące warunki:
W praktyce oznacza to, że nawet jeśli jedna lub więcej klas wierzycieli sprzeciwia się planowi, sąd może go zatwierdzić, jeśli uzna, że plan jest korzystny dla ogółu wierzycieli i spełnia powyższe kryteria.
Implementacja dyrektywy w Polsce
Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, była zobowiązana do implementacji dyrektywy do 17 lipca 2021 r., z możliwością przedłużenia tego terminu o rok. Niestety, proces implementacji w Polsce napotkał opóźnienia. Jak podaje serwis Prawo.pl, Ministerstwo Sprawiedliwości wznowiło prace nad przepisami wdrażającymi dyrektywę dopiero w październiku 2024 r.
Opóźnienie to naraża Polskę na potencjalne kary finansowe ze strony Komisji Europejskiej oraz ogranicza możliwości przedsiębiorstw w trudnej sytuacji finansowej. Jednak planowane zmiany mają na celu poprawę efektywności polskiego systemu restrukturyzacji, co jest kluczowe dla ratowania firm znajdujących się w kłopotach finansowych.
Korzyści z wprowadzenia dyrektywy dla przedsiębiorców
Implementacja dyrektywy „drugiej szansy” przyniesie szereg korzyści dla polskich przedsiębiorców:
Wyzwania związane z implementacją dyrektywy
Mimo licznych korzyści, implementacja dyrektywy wiąże się również z wyzwaniami:
Podsumowanie
Dyrektywa „drugiej szansy” wprowadza istotne zmiany w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw, umożliwiając zatwierdzenie planu restrukturyzacyjnego mimo sprzeciwu części wierzycieli. Implementacja tych przepisów w Polsce jest kluczowa dla poprawy efektywności systemu restrukturyzacji i wsparcia firm w trudnej sytuacji finansowej. Mimo opóźnień w procesie legislacyjnym, planowane zmiany niosą ze sobą znaczące korzyści dla przedsiębiorców i gospod
JMJ Sp. z o.o.
ul. Śliwkowa 1
78-100 Niekanin
k. Kołobrzegu
NIP: 6711857608
KRS: 0001056495
+48 506 377 937