• Śliwkowa 1, 78-100 Niekanin
  • sekretariat@jmj.kol.pl
  • +48 506 377 937

Dyrektywa „drugiej szansy” a wybór między restrukturyzacją a upadłością

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023, znana jako dyrektywa „drugiej szansy”, wprowadza mechanizmy mające na celu umożliwienie przedsiębiorstwom w trudnej sytuacji finansowej przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji. Jednym z kluczowych elementów dyrektywy jest konieczność oceny, czy proponowany plan restrukturyzacyjny zapewnia wierzycielom lepsze zaspokojenie ich roszczeń w porównaniu z potencjalnym scenariuszem upadłości.

Ocena korzyści dla wierzycieli: restrukturyzacja vs. upadłość

Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia procedur, które umożliwiają zatwierdzenie planu restrukturyzacyjnego nawet w przypadku sprzeciwu części wierzycieli, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. Jednym z nich jest tzw. test najlepszych interesów wierzycieli (ang. best-interest-of-creditors test). Test ten polega na porównaniu przewidywanego poziomu zaspokojenia wierzycieli w ramach proponowanego planu restrukturyzacyjnego z poziomem zaspokojenia, jaki wierzyciele mogliby uzyskać w przypadku likwidacji majątku dłużnika w postępowaniu upadłościowym.

Jeśli plan restrukturyzacyjny przewiduje dla wierzycieli korzyści co najmniej równe tym, które uzyskaliby w scenariuszu upadłości, sąd może zatwierdzić taki plan mimo sprzeciwu niektórych wierzycieli. Celem tego mechanizmu jest promowanie restrukturyzacji jako bardziej efektywnego narzędzia odzyskiwania należności przez wierzycieli oraz umożliwienie dłużnikom kontynuacji działalności gospodarczej.

Implementacja dyrektywy w Polsce

Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, jest zobowiązana do implementacji postanowień dyrektywy „drugiej szansy” do krajowego porządku prawnego. Proces ten obejmuje dostosowanie przepisów prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, w tym wprowadzenie mechanizmów oceny korzyści dla wierzycieli w kontekście restrukturyzacji i upadłości. Jak podaje serwis Prawo.pl, Ministerstwo Sprawiedliwości wznowiło prace nad przepisami wdrażającymi dyrektywę w październiku 2024 r.

Zobacz: https://www.prawo.pl/biznes/dyrektywa-drugiej-szansy-bedzie-wdrozona-ruszyly-prace-nad-przepisami%2C529578.html

Znaczenie dla przedsiębiorców i wierzycieli

Wprowadzenie mechanizmu oceny korzyści dla wierzycieli ma istotne znaczenie zarówno dla dłużników, jak i wierzycieli. Dłużnicy zyskują możliwość przedstawienia planu restrukturyzacyjnego, który może zostać zatwierdzony mimo sprzeciwu części wierzycieli, o ile plan ten zapewnia im co najmniej takie same korzyści jak potencjalna upadłość. Z kolei wierzyciele mogą liczyć na bardziej efektywne zaspokojenie swoich roszczeń w ramach restrukturyzacji, co często jest korzystniejsze niż w przypadku likwidacji majątku dłużnika w postępowaniu upadłościowym.

Podsumowanie

Dyrektywa „drugiej szansy” wprowadza istotne mechanizmy mające na celu promowanie restrukturyzacji jako efektywnego narzędzia odzyskiwania należności przez wierzycieli oraz umożliwienie dłużnikom kontynuacji działalności gospodarczej. Implementacja tych przepisów w Polsce jest kluczowa dla poprawy efektywności systemu restrukturyzacji i wsparcia firm w trudnej sytuacji finansowej.

Powyższe treści nie stanowią informacji prawnej. Są jedynie prywatną opinią autora.

Kontakt

Dane adresowe

JMJ Sp. z o.o.
ul. Śliwkowa 1
78-100 Niekanin
k. Kołobrzegu

NIP: 6711857608
KRS: 0001056495

Telefon

+48 506 377 937

©2024 JMJ